Storytelling gaat verder dan op een leuke manier vertellen hoe je bedrijf is ontstaan. Met goede storytelling raak je mensen. Dat zorgt voor een sterke binding met je bedrijf of merk. Wat maakt storytelling zo bijzonder en hoe pak je het effectief aan?
Waarom storytelling?
Inmiddels is storytelling verankerd in veel bedrijven. En dat is niet voor niets. Storytelling spreekt namelijk de emoties van de lezer, kijker of luisteraar aan. Gebeurt dit, dan onthoudt je doelgroep beter wat je vertelt, dan wanneer je hen de droge feiten van je bedrijf geeft.
Real beauty van Dove
Door je boodschap in een context te plaatsen en emoties te raken, creëer je een sterke, persoonlijke band. Ik herinner me bijvoorbeeld de succesvolle ‘Real Beauty’-campagne van Dove. Ze veranderden van een doorsnee douchegel-merk naar een naam die staat voor diversiteit en zelfacceptatie. Ze lieten bijvoorbeeld zien dat hun merk om meer gaat dan pH-neutrale shampoo toen ze het gesprek openden over echte schoonheid.
Het kan ook klein
Je hoeft echt geen Dove, Apple of Ben & Jerry’s te zijn om iets met storytelling te doen. En je hoeft ook geen enorme marketingbudgetten te hebben. Ik kwam laatst bijvoorbeeld het bedrijf Zandcompleet uit Noordhoek tegen. Zij profileren zich als familiebedrijf. Met alle mooie kanten en ook uitdagingen die dat met zich meebrengt. Eigenaar Melissa Buijens vertelt hierover op LinkedIn. Haar authentieke verhalen hebben lang niet altijd met hun product – zand – te maken. En toch zijn zij de eerste aan wie ik denk als ik ooit een lading zand nodig heb.
Storytelling in jouw bedrijf
Dit kan met jouw bedrijf ook. Een paar concrete tips:
- Breng de feitelijke informatie over je bedrijf naar de achtergrond. Misschien werk je bij een bedrijf dat niet zo flitsend lijkt. Een accountants- of verzekeringskantoor bijvoorbeeld. Wanneer je jullie dienstverlening zakelijk beschrijft is dat inderdaad niet heel sprankelend. Maar als je vertelt hoe jouw teams ondernemers door de financiële jungle loodst, geeft dat al een ander gevoel. Deel anekdotes over hoe jullie ondernemers hebben geholpen om hun droom te realiseren. Deze persoonlijke verhalen maken je kantoor tastbaar en wekt vertrouwen.
- Kies een echt verhaal. Is een verhaal verzonnen, dan merkt je doelgroep dit direct. Put uit je eigen ervaring of uit die van collega’s. Het gaat erom dat een verhaal raakt en dat doet het alleen als het authentiek is.
- Duik je organisatie in. Ga in gesprek met medewerkers. Vraag hen naar bijzondere verhalen uit hun dagelijks werk, laat ze uitleggen wat hen motiveert.
- Neem de tijd. Een verhaal dat verbindt vind je niet in een middag. Neem de tijd om na te denken en met elkaar te spreken over jullie unieke verhaal. Denk na over vragen als: wat is onze geschiedenis, welke waarden staan centraal, wat drijft medewerkers en klanten, waarom doen we de dingen zoals we ze doen?
- Gebruik emotie. Denk aan inspiratie, motivatie of trots na een overwinning. Dit maakt je verhaal persoonlijk en memorabel.
Jouw unieke verhaal is het hart van je bedrijf. Door dit op een eerlijke, authentieke manier te delen, bouw je een persoonlijke band op met je publiek.
Focus op wat écht uniek is aan jouw onderneming. Vertaal dat naar boeiende, persoonlijke verhalen die blijven hangen. Zo wordt storytelling een krachtig middel om je bedrijf op de kaart te zetten.
Benieuwd naar andere tips voor jouw teksten? Lees dan hier mijn andere blogs over schrijven.