Hoe schrijf je een zakelijk blog? Met deze 6 tips voor het schrijven van een blog kan iedereen het. Een goed zakelijk blog is van grote waarde voor je lezer. Als het goed is, wordt je lezer er namelijk wijzer van. Maar ook voor jou als ondernemer is het slim om te bloggen. Je bouwt je netwerk uit, je laat zien dat je expert bent op jouw vakgebied en door te bloggen werk je aan je vindbaarheid in Google. Zomaar bloggen, omdat het hoort werkt niet. Wat dan wel? Gebruik deze 6 tips voor zakelijk bloggen. Daarmee hoef je geen ervaren blogger te zijn om je lezers toch te boeien.
1. Wie is je doelgroep?
De eerste stap is altijd: wie gaat mijn blog lezen? Richt jouw bedrijf zich op de verkoop van deuren aan particulieren? Dan schrijf je anders dan wanneer je deze deuren aan een aannemer verkoopt. Een particulier wil weten waar hij op moet letten bij het kopen van een deur. Wat zijn de laatste trends? Een aannemer is meer geïnteresseerd in de techniek en hoe je de deur bevestigt. Bepaal dus altijd eerst voor wie je gaat schrijven en stem het onderwerp en je taalgebruik op hen af.
2. Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Wanneer je passie voor je vak hebt, is het verleidelijk om eens flink los te gaan over wat jouw bedrijf allemaal kan en waarom je zo ontzettend goed bent. Voor je het weet heb je een pagina volgeschreven, maar zeg je eigenlijk niets. Niet iets wat je lezer interesseert tenminste. Een blog is geen reclametekst, maar moet informeren en amuseren. Je komt allereerst iets brengen en niet direct iets halen. Schrijf eerst in één of twee zinnen op wat je boodschap is en hou het klein. Alles wat je schrijft moet bijdragen aan die boodschap. Zo voorkom je dat je uitstapjes maakt naar allerlei andere onderwerpen. Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een bedrijf in trapliften dan kan je boodschap zijn dat mensen steeds langer thuis willen blijven wonen. Ze willen zelfstandig zijn. Jouw doelgroep is op zoek naar een oplossing voor afnemende mobiliteit. Schrijf eens over wat dit betekent voor de inrichting van een woning. Dit gaat verder dan alleen een traplift.
3. Show, don’t tell.
Saaie blogs zijn funest voor de leesbaarheid. Het is een cliché, maar echt waar: show, don’t tell. Zorg voor interessante tekst door het gebruik van anekdotes, voorbeelden en levendig taalgebruik. Lees het verschil maar eens:
“Mijn client zag er moe en verslagen uit terwijl hij vertelde over zijn burn-out.”
of
“De burn-out van mijn client had hem achtergelaten met een bleke huid en diepe kringen onder zijn rode ogen.”
Een hele tekst op deze manier schrijven wordt overdreven en ongeloofwaardig. Zorg dus voor een goede balans. Als voorbeeld kun je mijn blog over geduld bewaren lezen. Dit begint met een situatie die je gelijk voor je ziet. Ook kun je voor de afwisseling eens kiezen voor een andere vorm. Lees bijvoorbeeld mijn blog over thuisscholen waarin ik in de gespreksvorm schrijf.
4. Klaar is klaar.
Je bent natuurlijk enthousiast over het onderwerp dat je gekozen hebt, maar vergeet niet dat jouw lezer dat meestal nog moet worden. Overlaad dus niet met informatie en voorkom herhaling. Zorg liever voor een heldere boodschap. Begin met een pakkend intro, werk daarna je boodschap uit en sluit af met een uitsmijter. Iets wat blijft hangen en waarbij je de lezer oproept tot actie (call-to-action). Durf daarna ook een punt te zetten.
5. Nice to meet you!
Geef je lezers altijd de mogelijkheid om te reageren op je blog. Zo raak je met hen in gesprek en krijg je steeds meer informatie over wie je bereikt. Het is een prima manier om je netwerk uit te bouwen. Reageert er iemand via LinkedIn op je blog die nog geen connectie is? Stuur een berichtje met de vraag wat aansprak en stel voor om te “linken”.
6. D of dt?
Een blog is je visitekaartje. Fouten kunnen dus echt niet. Ben je zelf geen ster in grammatica en spelling? Twijfel je over d’tjes en t’tjes? Geeft niks. Ieder z’n talent. Laat je blog lezen door iemand die wel een spellingskanon is. Kent de Nederlandse taal geen geheimen voor je, maar lukt het niet om met je schrijfstijl de juiste snaar te raken? Overweeg dan eens om het schrijven van je blog uit te besteden.
Kortom: met deze tips voor het schrijven van een blog tover je binnen no-time een dijk van een blog op je site. Zorg dat je echt kennis weggeeft, hou je doelgroep in het achterhoofd en grijp terug op de tips over bloggen die ik met je deelde. Zoek je nog meer schrijftips? Bekijk dan hier mijn andere blogs. Hulp nodig bij het schrijven van je blog? Neem dan contact met me op.
Geweldig advies! Het kennen van je doelgroep, een duidelijke boodschap houden en boeiende taal gebruiken zijn essentieel voor het schrijven van een succesvolle zakelijke blog. “Show, don’t tell” maakt de inhoud meer herkenbaar, en het vermijden van te veel informatie houdt de lezers geïnteresseerd. Een zeer nuttige gids!
Dank Tineke!