Een call-to-action (CTA) is er om je lezer in de benen te krijgen. Contact opnemen, inschrijven voor de nieuwsbrief of een afspraak boeken bijvoorbeeld. De CTA is vaak het laatste zetje voordat de lezer in beweging komt. Voorkom dat je lezers niets doen en pas de tips uit dit blog toe op je call-to-action.
Vermijd vaag taalgebruik in je call-to-action
Wees duidelijk in wat mensen kunnen verwachten. “Klik hier” zegt niet heel veel. Wat gebeurt er daarna? Ontploft er iets? En waarom zou je daar klikken? Zo’n tekst zet niet aan tot bewegen. Beter is: “Download nu jouw gratis exemplaar” of “Meld je aan voor een exclusieve preview”. Door woorden als gratis en exclusief te gebruiken geef je het gevoel dat je ook echt iets weggeeft.
Op deze foto zie je een blog van Coolblue. Ze geven met de kopteksten precies aan wat je te wachten staat. Als je op de call-to-action button klikt, weet je waar je uitkomt.
Gebruik die FOMO
Mensen zijn bang iets te missen: fear of missing out. Gebruik die FOMO en voeg een gevoel van urgentie toe. Bijvoorbeeld door te werken met een concrete deadline: meld je aan voor 1 augustus. Werk ook met woorden die iets oproepen van een beperkte tijd. Denk aan:
- Nu
- Snel
- Alleen vandaag
- Beperkte voorraad
- Mis het niet
Maar….overdrijf niet. Je wilt mensen aansporen, niet opjagen. En spreek de waarheid. Heb je nog massa’s liggen, begin dan niet over een beperkte voorraad.
Het schoolvoorbeeld hiervan is Booking.com. Ze wekken de indruk dat je haast hebt door zinnen als: nog maar 1 kamer beschikbaar tegen deze prijs. Al meerdere keren zijn ze door verschillende consumentenautoriteiten op de vingers getikt. In de praktijk kun je namelijk via andere sites deze kamer gewoon nog boeken. Hoewel het tot op zekere hoogte wel werkt, wil je ook vertrouwen wekken en te vertrouwen zijn. Ga dus niet te ver in het oproepen van een urgentiegevoel.
Bied waarde in je call-to-action
De call-to-action gaat verder dan de “Ja, ik meld me aan”-button. Maak in de tekst goed duidelijk welke toegevoegde waarde je biedt. Tijdswinst, korting, expertise, exclusiviteit. Kruip in de huid van je doelgroep en onderzoek wat hen motiveert om in actie te komen. De CTA-button kan er dan vervolgens bijvoorbeeld zo uit zien:
- Word lid en krijg toegang tot unieke templates voor je website
- Neem contact op en krijg direct hulp bij je boekhouding
- Download de gratis whitepaper en word een Canva-expert
Plaats de call-to-action op een strategische plek
Al jaren blijkt uit verschillende onderzoeken dat mensen geneigd zijn te kijken naar waar anderen naar kijken. Deze onderzoeken naar gaze cueing geven inzicht in het lees- en kijkgedrag op websites. Werk je met foto’s op je website, laat dan degene op de foto kijken naar de call-to-action button.
KLM laat in deze foto de mensen richting de CTA kijken.
Bonustip: hou rekening met de scannende lezers
Deze tip geldt niet alleen voor je CTA, maar voor je hele tekst. Weinig mensen lezen gelijk een hele tekst. Ze scannen eerst om te zien of je iets interessants te vertellen hebt. Je moet je lezers dus direct boeien, anders komen ze niet eens bij de call-to-action. Zorg voor voldoende en glasheldere tussenkoppen. Deze kopteksten geven antwoord op de vragen die spelen bij je lezers.
Verstop voor de scannende lezer je call-to-action niet. Zet je call-to-action in een andere vorm en kleur dan de rest van de tekst. Zo valt het ook op voor de scanners.
Heb je iets aan deze tips gehad of pas je zelf andere tips toe? Laat het me weten! Ik ben benieuwd naar je reactie.