Wat zet je op je Over mij-pagina? IJzersterke teksten die iets over jou en het verhaal achter je bedrijf vertellen. Schrijf een tekst die persoonlijk is, aansluit bij wat je wil uitstralen, maar wel is geschreven vanuit de vraag die je klant heeft. Met deze 5 makkelijk toepasbare tips zorg je hiervoor.
Op mijn website wordt de Over mij-pagina het meest bezocht. Ik snap dit heel goed. Mensen doen zaken met mensen. Voor jou als ondernemer is deze pagina een mooie kans om jezelf en je expertise te laten zien. Voor je klant is het een manier om te bekijken of jullie bij elkaar passen. Zorg dus voor een stevige Over mij-pagina en hou daarbij het volgende in je achterhoofd:
- Durf jezelf te laten zien.
- Maak je Over mij-pagina persoonlijk, maar hou je klant voor ogen.
- Kies de juiste tone of voice.
- Gebruik storytelling.
- Zorg voor een onweerstaanbare afsluiter.
1 – Durf jezelf te laten zien, het is tenslotte een Over mij-pagina
De bezoeker op jouw site wil weten: wat voor vlees heb ik in de kuip? Vandaar de klik naar de Over mij-pagina. Laat jezelf dus zien! Letterlijk. Ik zie nog vaak Over mij-pagina’s met prachtige stockfoto’s van handen op een laptop en dampende koppen koffie. Die kunnen van iedereen zijn.
Sta je niet graag in the picture? Alle begrip, geloof me. Je hoeft echt geen enorme fotoreportages te plaatsen. Een paar toegankelijke foto’s zijn al genoeg. Bedenk maar dat die lach van jou een twijfelende klant over de drempel helpt. Dus hup, uit die comfort zone, glimlach op en strike a pose.
Om solidair te zijn hierbij ook een foto van mij, terwijl ik dit blog schrijf. Nu jij!
2 – Maak je Over mij-pagina persoonlijk, maar hou je klant voor ogen.
Laat jezelf ook figuurlijk zien: vertel wie je bent, waarom je doet wat je doet, met welke motivatie of doel, welke eigenschappen je hebt, hoe je graag samenwerkt. Maar: op de Over mij-pagina herhaal je niet je homepage of dienstenpagina. Je kunt wel uitleggen hoe je je eigenschappen inzet om je werk goed te doen. Lees bijvoorbeeld op mijn Over mij-pagina maar eens hoe ik dit heb gedaan (onder “Wie ben ik?”).
Hou wel in de gaten dat je tekst interessant voor je doelgroep is. Hou je klant dus voor ogen. Waar je gewoond hebt, hoe je middelbare schooltijd eruit zag en hoe lang je over je studie deed voegt niets toe voor je potentiële klant. Onthoudt: je Over mij-pagina is geen cv. Maar wat wel interessant kan zijn is dat jouw recent afgeronde opleiding ervoor zorgt dat je de meest actuele kennis hebt op jouw vakgebied. En daar heeft je klant weer iets aan.
3 – Gebruik storytelling
Storytelling werkt. Het verhaal achter een bedrijf spreekt mensen meer aan dan alleen de cijfers en productgegevens. Het zorgt ervoor dat mensen een band voelen en eerder geneigd zijn om zich aan een bedrijf te verbinden.
Kijk maar eens naar Tony Chocolony, Starbucks, Apple. Gebruik storytelling om mensen te boeien en jouw verhaal te vertellen. Ben je zelf na een fikse burn-out coach geworden voor mensen die uit een burn-out komen? Vertel erover. Ben je jouw webshop met ecologische producten gestart nadat je met eigen ogen de gevolgen van de klimaatverandering zag? Schrijf het op.
4 – Kies de juiste tone of voice
De bezoeker van je Over mij-pagina leert jou kennen door de woorden die je kiest, de toon die je gebruikt. Denk dus goed na over welke tone of voice past bij je strategie en wat je wil uitstralen.
Voor mij is humor heel belangrijk in de samenwerking. Ik doe dit werk onder andere omdat ik werkplezier wil hebben. Humor hoort daar voor mij bij. Dit zie je dus ook terug in mijn teksten, juist ook op de Over mij-pagina.
Liever een formele benadering? Pas je taalgebruik daar dan op aan. Wat je ook kiest, denk er nog voor je gaat schrijven over na wie je doelgroep is, met wie je wil werken en hoe je deze klanten het beste aanspreekt.
5 – Zorg voor een sterke afsluiter
Als de lezer aan het eind van je verhaal komt is het belangrijk om de stap naar actie zo klein mogelijk te maken. Schrijf dus een ‘call to action’ waarin je de lezer uitnodigt contact met je op te nemen, een reactie achter te laten, zich te abonneren op je nieuwsbrief of je whitepaper te downloaden. Wat het ook is, overtuig je lezer om je pagina niet weg te klikken, maar om in actie te komen. Maak het zo makkelijk mogelijk door een interne link of button te gebruiken.
Blijf je worstelen met je Over mij-pagina? Krijg je niet overgebracht hoe goed je bent of heb je er gewoon geen tijd voor? Neem dan eens contact met me op. Ik zorg er graag voor dat je Over mij-pagina een afspiegeling van jou en je bedrijf wordt.